Hans-Hilda-Elling.reismee.nl

Dag 18 5 juni 2017 22 km totaal 371 km

Vandaag een zware route. Het overbruggen van de ene berg was geen pretje en de afdaling eigenlijk nog minder. Wel een paar mooie momenten. Vanochtend aan het ontbijt met de 6 Duitsers die wij gisterenavond ook in het restaurant troffen. Een aantal kwamen uit Aken en daar spreken ze ook Nederlands. Dat is danook wel weer eens leuk. Na het ontbijt laatste dingen gedaan en op weg gegaan. Er was gewaarschuwd dat vandaag vrijwel alles in Frankrijk op slot is. Wij hadden eigenlijk niets nodig. Na enige tijd stappen in Marsac wat fruit gekocht bij een stalletje langs de weg . Dat was er dan weer wel. De hoge heuvel waar wij tegenop moesten konden we al zien aankomen. Na wat verkennende korte klimmetjes zouden we aan de grote klim beginnen. Komen we langs een huis waar de voorkant bezaaid was met schelpen( zie foto) ook was er nog een bankje neergezet. Wij gingen natuurlijk gelijk door. Dat kwam ons nog duur te staan. De weg ging steeds omhoog. Niet over asfalt maar over de meest beroerde paden die je kunt bedenken. Graspad met smalle sporen zodat je net niet goed liep of paden met los zittend gesteente. Ga zo maar door. Dan denk je na een uur Dat je er bent, moet je nog een graspad stijl omhoog. Kom je eindelijk boven dan is er toch de totale verrassing. Natuurlijk ook van het uitzicht maar staan we ineens in een processie van de kerk van Saint Goussaud ( zie foto). Wij liepen even mee de kerk in en werden daar, met Catherine de Duitse pelgrim die wij een paar dagen gelden ontmoet hadden, naar voren gevraagd. En ontvingen wij de zegen van de priester. Dat was allemaal al veel, maar komt er na de dienst een Nederlandse vrouw op ons af die daar al 20 jaar woont en die vraagt of wij als we in Santiago aankomen, willen bidden voor haar dochter die al 8 jaar in een sekte zit. Heel bijzonder allemaal. Maar ja toen moesten we nog van de berg af. Dat ging zo mogelijk over nog beroerdere paden. Maar na een uur bereikten we Chatelus Le Marcheix. Gelukkig konden we daar wat drinken en hebben we uitgerust. In 15.30 arriveerden we in een gite in Beau Mont waar we hartelijk werden ontvangen.