Hans-Hilda-Elling.reismee.nl

Dag 42 31 mei 2016 22 km totaal 401 km

Na een karig Frans ontbijt om 8.45 vertrokken we wederom in ons regenpak want de regen ging maar door. We besloten de GR te volgen want deze zou ons weer op onze route brengen. Zoals gewoonlijk al snel een hoge en steile klim gevolgd Door een schier eindeloos pad hoog boven de rivier en ongelijk en glibberig als altijd. Wel op enig ogenblik een mooi uitzicht op de grotten van Arcy die al 20.000 jaar geleden bewoond werden. We hadden bij het oversteken van de rivier al gezien dat het water hoog stond. Na een bocht in de route stonden we ineens voor de rivier. De rivier was buiten zijn oevers getreden en ons pad stond onder een meter water! Na Google map geraadpleegd te hebben een alternatieve route gevonden die ons naar het dorpje aan de rivier bracht. Daar maar eens geïnformeerd en daar bleek dat ook delen van de route verderop zeer waarschijnlijkonder water zouden staan. Daarom een weg gezocht over de heuvels die ons naar La Jarrie zou brengen. Het kostte weer heel wat geklim , en de regen werd ook niet minder maar op enig ogenblik zagen we een bordje La Jarrie nog 2 km. Dat gaf de burger moed. Toen we ook de tekens van onze route weer aantroffen waren We zeer opgelucht. Het was inmiddels echter wel 12.00 uur. Na een tijdje in een hokje langs de weg wat geschuild en gegeten te hebben gingen we weer Door. Weer Door het bos etc. Maar de ondergrond is hier rotsachtig zodat je niet ver in de prut wegzakt. Na een twee uur lopen moesten we over een weg die voor een deel al aan het overstromen was. Wij konden er goed Door maar ik denk dat enige uren na ons dit niet meer gegaan zal zijn. Daarna ging alles redelijk voorspoedig. In een dorpje 2 km voor Vezelay hadden ze de wegen vanaf de kerk bepleisterd met st Jaques schelpen. De weg naar Vezelay was nu niet meer te missen temeer omdat het dorpje en de basiliek boven op een heuvel liggen die je vanaf een verre afstand al ziet. De laatste 500 meter gingen nog zeer sterk omhoog. Als een soort laatste beproeving. Maar nadat we nog een klein kapelletje aan de start van de laatste klim hadden bezocht waren We dan eindelijk op het plein voor de basiliek. Nadat we om ons heen hadden gekeken, er was niemand, eerst de basiliek bezocht. We hadden echter nog een aantal zaken te doen en besloten om morgen er meer tijd voor te nemen. (We gaan morgen om 07.00 uur de gezongen morgendienst bijwonen.)

VERDER!!!!

Zoals jullie misschien op het nieuws hebben gezien is er in deze streek van Frankrijk enorm veel water gevallen. De berichten voor minstens de komende drie dagen zijn niet fraai. Op het kantoor van het Genootschap in Vezelay werd ons sterk afgeraden om Door te lopen omdat het zeker was dat lage delen van de route onder water waren gelopen EN het water nog stijgende was. We hebben daarom besloten onze reis voortijdig af te breken. Het wordt te gevaarlijk!!! Dat is heel jammer maar het is het verstandigst om te doen.

IEDEREEN DAAROM NOGMAALS BEDANKT VOOR ALLE SUPPORT. WE LATEN JULLIE WETEN WAT ONZE VOLGENDE PLANNEN WORDEN. EEN BONNE (LEVENS)CAMINO VOOR EEN IEDER.

Gre.

Jammer Hans en Hilda maar het lijkt zo wel survivallen. Maar goed dat jullie deze beslissing hebben genomen voordat er ongelukken gebeuren. Goeie reis terug en zie jullie weer. Groetjes.

Huib en Mijnie

Dit jaar is het een [ECHTE} PELGRIMSTOCHT. Hoeveel boete moeten jullie nog doen voor al jullie zonden?Volgens mij is het wel genoeg zo!!!! Behouden thuiskomst gewenst!!!!

Riet Breur

Echt heel sneu dat de reis zo aan zijn einde moest komen.Maar jullie zijn weer veel ervaringen rijker geworden.Goede reis en behouden thuiskomst.
Hartelijke groet

Adrie en Corina

Jammer luitjes, maar een goede beslissing.

Leni Jimmink

Ondanks de tegenslag is Vezelay een mooi eindpunt, maar vooral weer een mooi startpunt voor de volgende keer.
Het weer is echt bizar en jullie hebben een wijs besluit genomen. Een goede reis naar huis en bedankt voor jullie reisverslagen.

Sonja Cypers

Echt jammer dat jullie vroeger moesten stoppen. Maar het weer kun je natuurlijk nooit kiezen. Jullie hebben dat fantastisch gedaan.
Volgend jaar in mei loop ik dezelfde etappe: van Rocroi naar Vézelay. Jullie verslagen gaan me zeker helpen en ik kijk er al naar uit om de mooie momenten te beleven die jullie zo mooi beschreven hebben. Bedankt!

Jolanda Schoonhoven

Ook dit jaar met jullie 'meegewandeld' via de dagverslagen. De regenkleding die aldoor maar aan moest .......: Hopeloos. Respect voor jullie prestatie.

cees d.

Jammer Hans en Hilda, maar een wijs besluit. Er komen nog andere tijden.

Laura

Wijs... Volgende etappe weer verder.. Leuk om jullie zo weer te kunnen volgen! Het was dit jaar wel echt een toch vol avonturen...wel thuis!