2021 dag 8 30 aug. 26 km. Totaal 177 km.

Vanuit Lourenzo ging jet gelijk omhoog. Weer schitterende omgeving. Op het bospad liepen we twee Engelse mannen achterop

Ma even een praatje gemaakt te hebben vertelden ze dat de een 80 was en de ander 82. En ze liepen de camino! Daarna normale patroon. Omlaag en omhoog etc. In Mondonedo koffie gedaan en aansluitend kerk met bijbehorend museum bezocht. Vanuit Mondonedo haan er twee routes naar Abadin. Een is ongeveer 14 km maar gaat stijl tot een hoogte van 700 meter, en de ander is 18 km en gaat meer glooiend tot 550 meter. Wij gingen eerst voor de korte maar ma ongeveer 1 km en nog een goed maar de hoogte profielen kijken toch maar besloten om de langere maar gemakkelijke route te pakken. Wel was er geen verzorging onderweg maar dat neem je dan voor lief. Maar na 12 km een benzinestation dus konden we toch nog even wat eten en drinken. Om ongeveer half zes kwamen we pas aan in Abadin. S'avonds kwamen we tot onze verrassingen Poolse van een paar dagen geleden weer tegen. Sen met haar gegeten en gedronken. Was een pittige dame maar ze jad knieproblemen en had daarom een dag rust genomen. Tot morgen.

2021 dag 7 29 aug. 27 km. Totaal 151 km.

Eerste dag in de bergen. Hoe zal dat gaan. Best wel spannend maar zoals altijd, het komt zoals het komt en het zien het wel. Wat gelijk io viel was de serene rust in de bergen. Er waren ogenblikken waarop we werkelijk niets hoorden. Kan ook aan de zondag gelegen hebben maar toch! Een paar echt enorme klimmen waar we wel een half uur tot drie kwartier achter alkaar omhoog gingen. Maar wel erg mooie vergezichten. Onderweg een klein kerkje met een groepje mensen ervoor. Bleek in het kerkje eeuwenoude muurschilderingen te zijn. Normaal was jet niet open maar we konden nu mooi meekijken. Gelijk na dit kerkje hard omhoog kwamen we in een bos een paar jagers tegen die hun jachthonden aan het trainen waren Van de grote honden met lange oren. Een gehuil! We stopten bij een kerkje met een lekker bankje om wat te eten en te drinken, kwamen er ineens twee mannen naar buiten met enorme vuurpijlen. Zij staken die af omdat het een feestdag was van de patroonheilige van het dorp. Qe waren net vijf minuten weg toen ze er wel 10 afsteken met een geluid wat je bij ons niet eens bij oudjaar hoort. Om 3 uur eindelijk een terrasje en kon ik mijn moeder videobellen omdat die haar verjaardag vierde. Gelijk na het barretje weer een half uur klimmen maar uiteindelijk kwamen we om 5 uur aan. Alles wat gedaan moest worden gedaan en om 18.30 een biertje. Tot morgen,.!

2021 dag 5 28 aug. 13 km. Totaal 124 km.

Vanmorgen geen ontbijt in hotel, maar moest nog bij een ander hotel iets betalen omdat daar een onjuiste reservering jas gedaan. Daar hadden ze wel ontbijt dus dan daar maar gedaan. Uit Tapia op landweggetjes al snel naar de kust. Bij een surfstrand op de foto gezet door een surfster. Zag er heel mooi uit. Met de middag kwamen we in Ribadeo aan over een brug van 600 meter! Aan de andere kant, we zijn nu in Galicie, pikten we een duits meisje op die vertelde dat ze op het strand had geslapen. Vanmiddag wat inkopen gedaan voor onderweg in de bergen, want het is daar redelijk verlaten onderweg. Een terrasje gepakt komt er een echtpaar uit Nederland naast ons zitten! Die waren natuurlijk ook hogelijk verbaasd hier Nederlanders aan te treffen. Morgen een zware etappe van 27 km. Om Hilda haar knie te ontzien laten we haar rugzak per auto naar de hostel brengen waar we slapen. Tot morgen!

2021 dag 5. 27 aug. 22 km. Totaal 111 km.

Vanmorgen vertrokken we in de mist. Dat was nieuw. Daarom maar niet over de snelweg de route opzoeken maar even terug gelopen. Ook vandaag een redelijk vlakke etappe en geen verrassingen. In La Carodad jet postkantoor opgezocht en wat, achteraf, overtollige zaken naar huis gestuurd. De tassen voelden toen zo licht aan dat ik vergat te metalen en er een serveerster achter ons aan kwam gerend. Het bleef een wat mistige dag. Wel prettig om in te lopen. Onderweg ineens een vrouw die bij haar achter in de tuin vis stond schoon te maken. En ook hier boerenprotesten. We lazen op een muur: "Vacha's si. Oro no." ( Koeien ja maar goud nee) In Tapia een klein haventje, een paar mooie strandjes met grillige rotspartijen. Maar vrijwel alles gaat hier om 16.00 uur dicht tot 19.00 uur. Morgen een klein stukje lopen naar Ribadei. Hebben we ook een middagje vrij! (Ha Ha) En dan de bergen in! Tot morgen.

2021 dag 4 26 aug 22 km. Totaal 89km.

Vanmorgen op tijd weg. Ontbij kom pas vanaf 08.00 uur. Dat kost dan boor beiden €4. Hoe dat hier allemaal uit kan begrijp ik voor geen meter. Nou eten we niet veel, maar toch. Er werd voorspeld dat het 27 graden zou worden en dat klopte ook aardig. Niet onwijs heet maar aangenaam is ook anders. Na de middag kwam er een wondje uit zee en wat sluierbewolking. Uit Luarca gelijk 30 minuten klimmen. Was wel over de straat maar 20% stijging en meer maakt ke gelijk lekker wakker. Langs een ruïne van een kerkje dat al 1000 jaar geleden werd beschreven. Verder ging het redelijk eenvoudig. Tijdens een stop onderweg kregen we van een Spaans echtpaar een zakje noten nadat ze hoorden dat wij, weliswaar over 5 jaar, helemaal uit Nederland waren komen lopen. In Navia ook even opgestoken en na weer een felle klim waren we na een uurtje in Jarrio. Was het toch al half vijf. Een biertje is na zo'n warme dag wel lekker. Morgen naar Tapia! Tot morgen!

2021 dag 3 25 aug 21 km. Totaal 67 km.

Vandaag op tijd weg. Eigenlijk niet zoveel te vertellen. Na eerst door de velden gelopen te hebben werden we door een, een beetje verborgen, dal gestuurd. Dat heet Canero. Wel moet je dan eerst hard naar beneden en na een tijdje weer op een rotsachtig pad stijl omhoog. Verder een rustig loopje naar Luarca. Een alleraardigst vissersplaatsje met veel toerisme. Even opgelopen met wat Spanjaarden die deze kant opkomen om in hun vacantie 1 of 2 weken te lopen. De lessen Spaans komen op deze momenten toch tot hun recht! Je moet hier wel opletten want vrijwel iedereen loopt hier ook buiten met een mondkapje. Dat doen wij dan ook maar als we in de buurt van anderen komen. Tot morgen! Waarschijnlijk in Jarrio.

2021 dag 2 24 aug 26 km. Totaal 46 km.

Uiteindelijk toch een hotel gevonden in Cadavedo. Was volgens Booking.com vol maar met zelf bellen bleek er nog wel plek te zijn. Vanochtend eerst een ontbijtje in een cafeetje gehaald voor €5. Het eten is hier niet duur. Om ongeveer 8.45 op weg. Gelijk van de officiële camino afgeweken omdat er een leukere route langs de kust was. De officiële ging door de bossen. Het boekje en de telefoon gaven aan dat het een eenvoudige route was. Maar gelijk moesten qe vol aan. Daarna ging het makkelijker, tot na Novellana, in 1992 jet mooiste dorpje van Asturie, Hier besloten we een kortafje te nemen. Dat betekende echter 200 meter hoogte overbruggen op scherp dalende en stijgende paden op een rotsachtige ondergrond en nog smal ook. 5 km op deze wijze was wel bijna 2 uur lopen! Maar wel hele mooie vergezichten die weer een hoop goedmaakten. Onderweg nog even opgelopen met een Sloveen, een Poolse en een Vlaamse maar bij Cadavedo gingen zij een andere kant op. Het lichaam leek vandaag war makkelijker te lopen, maar wellicht komt de klap morgen.Alles is hier aardig vol omdat veel Spanjaarden nog op vakantie zijn aan de kust. Morgen, mede door de hulp van twee jonge Spanjaarden gaan we naar Luarca. Tot morgen!

2021 dag 1 23 aug 20 km. Totaal 20 km.

Na ontbijt met de taxi naar Muros de Nalon. Bij jet binnenrijden toch een momentje van herkenning. Hier zijn we geweest. Met goede moed op stap. Vandaag willen we naar Soto de Luna. Niet zo ver maar de eerste week doen we een beetje kalm aan.Al snel werden we in het bos ingehaald door een groepje pelgrimage die liepen veel sneller als wij. Ja de jaren gaan tellen! Ondertussen ging de morgen voort en kwamen we nergens meer een plekje tegen waar we even konden stoppen. Dus maar door. Af en toe even zitten op een stoep van een huis. Het bleef maar omhoog en omlaag gaan. Ik weet alweer goed waar mijn kuiten zitten. Het werd wel spannend want dat er veel vakantie vierende Spanjaarden zijn kon er zomaar geen bed zijn. De eerste twee hotelletjes die ik belde zaten inderdaad vol. Dan maar door en dan zien we wel. Om een uur of twee zonder koffie o.i.d liepen we Soto de Luna binnen. Het eerste hotel wat qe zagen zat ook vol maar ze hadden ook een pelgrimshostel zonder bad eten of ontbijt, met nog een kamer vrij. Dus die genomen en de rest regelt zich zelf wel. Het is hier veel groener dan ik dacht daarom een foto van een dal waar we doorheen liepen om dat te laten zien! Nou tot morgen maar we weten nog niet waar!